Facebook
zegar Ostatnia aktualizacja: 10.04.2025 r.
X

Serwis TARCZA ANTYKRYZYSOWA zawiera opracowania dotyczące regulacji prawnych mających na celu ochronę przedsiębiorców przed skutkami epidemii COVID-19. Omawiane są w nim zagadnienia z zakresu m.in. podatku dochodowego, podatku VAT, prawa pracy, składek ZUS, zasiłków, wsparcia finansowego dla firm. Poszczególne informacje są prezentowane w działach tematycznych. Wszelkie nowości ujęte też są w Aktualnościach i Wyjaśnieniach resortowych. Niezwykle użyteczna jest wyszukiwarka.

UWAGA: Dostęp do artykułów zawartych w Serwisie przysługuje Prenumeratorom Czasopism i Gazety Podatkowej oraz Abonentom Serwisów internetowych w zakresie posiadanej prenumeraty/abonamentu. Prenumeratorom kompletu nr 1 (wszystkie Czasopisma + Gazeta Podatkowa) przysługuje PEŁNY dostęp do Serwisu.

Instytucje kultury
Korekta ZFŚS na koniec roku 
Gazeta Podatkowa nr 100 (1662) z dnia 16.12.2019, strona 7
Środki finansowe, którymi gospodaruje pracodawca w ramach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, służą finansowaniu działalności socjalnej prowadzonej w zakładzie. Pracodawca ma obowiązek odprowadzić odpisy na Fundusz, (...)  »
Zgoda pracownika na identyfikator ze zdjęciem 
Gazeta Podatkowa nr 99 (1661) z dnia 12.12.2019, strona 18
Planujemy wprowadzić dla wszystkich pracowników identyfikatory zawierające imię i nazwisko oraz nazwę zajmowanego stanowiska. Zastanawiamy się również nad umieszczeniem na identyfikatorach zdjęć pracowników. Czy powinni (...)  »
Informacje o osobie zastępowanej w treści umowy o pracę 
Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 24 (498) z dnia 10.12.2019, strona 28
Zamierzamy przyjąć pracownika na zastępstwo. Czy w świetle przepisów RODO w umowie należy podać imię i nazwisko zastępowanego oraz przyczynę jego nieobecności? W określonych okolicznościach (...)  »
Zaliczanie kolejnych niezdolności do pracy do jednego okresu zasiłkowego 
Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 24 (498) z dnia 10.12.2019, strona 23
Pracownik w październiku br. otrzymał pierwsze w tym roku zwolnienie lekarskie. Ponownie był niezdolny do pracy z powodu choroby w listopadzie br. Drugie zwolnienie nie (...)  »
Podatek VAT od opłat za uczestnictwo w zajęciach kulturalnych i sportowych 
Poradnik VAT nr 23 (503) z dnia 10.12.2019, strona 61
Centrum kultury (podatnik VAT) organizuje rożnego rodzaju zajęcia m.in. dla dzieci (plastyczne, fotograficzne) i dla słuchaczy uniwersytetu trzeciego wieku (joga, aerobik). Z tytułu udziału w (...)  »
Spis z natury środków pieniężnych znajdujących się w kasie jednostki 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 06.12.2019 r.
Jednostki prowadzące kasę muszą przeprowadzić inwentaryzację środków pieniężnych w kasie w drodze spisu z natury obowiązkowo na ostatni dzień każdego roku obrotowego. Przy czym można (...)  »
Możliwość dokonywania drobnych zakupów bez pisemnych umów 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 03.12.2019 r.
Czy dokonując drobnych zakupów, np. czajnika czy artykułów biurowych, instytucja kultury może dokonywać ich bez zapytania o cenę i bez zawierania pisemnych umów na zakupy? (...)  »
Sposoby wykorzystywania urlopu rodzicielskiego udzielanego obojgu rodzicom 
Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 23 (497) z dnia 01.12.2019, strona 46
Pracownica po urodzeniu dziecka zamierza wykorzystać cały urlop macierzyński, a z urlopu rodzicielskiego ma skorzystać jej mąż (6 tygodni - 100% podstawy zasiłku, a w (...)  »
Zamówienia na koncerty w instytucji kultury 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 28.11.2019 r.
Jakie procedury muszą być zachowane w instytucjach kultury przy zamówieniach na koncerty? Czy każdy z nich można traktować jako odrębne zamówienie? Rozważając kwestię szacowania zamówień (...)  »
Umowa o dzieło zawarta z artystą 
Gazeta Podatkowa nr 95 (1657) z dnia 28.11.2019, strona 19
Jesteśmy instytucją kultury organizującą wydarzenia artystyczne. Do ich organizacji zatrudniamy artystów na podstawie umów o dzieło. Wielu z nich jest z nami związanych przez cały (...)  »
Przeprowadzanie audytu wewnętrznego w samorządowych instytucjach kultury - wyjaśnienie MF 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 26.11.2019 r.
Wójt, burmistrz, prezydent miasta lub przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego może, na podstawie art. 287 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, upoważnić audytora wewnętrznego zatrudnionego (...)  »
Brak obowiązku sporządzania sprawozdań Rb-UZ i Rb-UN w przypadku braku zobowiązań i należności podlegających wykazaniu w tych sprawozdaniach 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 22.11.2019 r.
W jaki sposób wypełnić sprawozdania Rb-UZ i Rb- UN gminnej biblioteki publicznej w przypadku gdy nie posiadamy zobowiązań i należności, których te sprawozdania dotyczą? Czy (...)  »
Opodatkowanie VAT opłat w postaci czesnego i wpisowego pobieranych od słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku – interpretacja Dyrektora KIS 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 22.11.2019 r.
Opłaty w postaci czesnego i wpisowego pobierane przez Dom Kultury od słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku podlegają opodatkowaniu stawką 23% VAT. (interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji (...)  »
Dokonywanie odpisów amortyzacyjnych podczas remontu środka trwałego 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 21.11.2019 r.
Przepisy ustawy o rachunkowości nie przewidują przerw w naliczaniu odpisów amortyzacyjnych. Czasowe wyłączenie środka trwałego z użytkowania, wynikające z prowadzonego remontu, nie powoduje zawieszenia dokonywania (...)  »
Można już sprawdzić mikrorachunek podatkowy obowiązujący od 1 stycznia 2020 r. - komunikat Min. Fin.
Redakcja Biuletynu Informacyjnego dla Służb Ekonomiczno-Finansowych | 18.11.2019 r.
Od 1 stycznia 2020 r. zostanie wprowadzony tzw. indywidualny rachunek podatkowy (mikrorachunek), który będzie służył do regulowania zobowiązań podatkowych przez podatników i płatników. Będzie on (...)  »
Przeprowadzanie badań wstępnych i okresowych pracowników 
Gazeta Podatkowa nr 90 (1652) z dnia 12.11.2019, strona 14
Wszyscy pracownicy podlegają profilaktycznym badaniom lekarskim. Przy przyjęciu do pracy są kierowani na badania wstępne, a w trakcie zatrudnienia przeprowadzają badania okresowe, a niekiedy też (...)  »
Przerwy w pracy wykazywane w raporcie ZUS RSA 
Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 22 (496) z dnia 10.11.2019, strona 54
1) Pracownik został wezwany do stawiennictwa w Wojskowej Komisji Uzupełnień (WKU). W tym dniu był nieobecny w pracy. Czy ten dzień należy wykazać w raporcie (...)  »
Przyznanie nagrody rocznej dla zastępcy dyrektora instytucji kultury podczas nieobecności dyrektora 
Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 22 (496) z dnia 10.11.2019, strona 34
Dyrektor samorządowej instytucji kultury przebywa na długotrwałym zwolnieniu lekarskim. Jego obowiązki podczas nieobecności realizuje zastępca dyrektora. Zastępcy jako kadrze zarządzającej może być przyznana nagroda roczna. (...)  »
Przekazywanie organizatorowi informacji o wysokości wynagrodzeń pracowników 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 04.11.2019 r.
Instytucja kultury nie ma obowiązku przedstawiania organizatorowi informacji o wysokości wynagrodzeń poszczególnych (konkretnych) pracowników. Jeśli jednak wniosek organizatora nie dotyczy imiennej listy płac a jedynie (...)  »
Nie każda niezgodność oferty ze SIWZ powoduje jej odrzucenie 
Gazeta Podatkowa nr 88 (1650) z dnia 04.11.2019, strona 18
Jednostka organizuje przetarg nieograniczony na wymianę instalacji elektrycznej. Czy obowiązkowo musi odrzucać te oferty, które są niezgodne z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia, jeśli taka (...)  »
Przechowywanie wniosków o wypłatę wynagrodzenia do rąk własnych oraz o urlopy okolicznościowe i wypoczynkowe 
Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 21 (495) z dnia 01.11.2019, strona 42
1) Czy wniosek o wypłatę wynagrodzenia w gotówce należy przechowywać razem z kartą wynagrodzeń, czy w części B akt osobowych? Generalnie dokumentacja pracownicza została podzielona (...)  »
Koszty pracownicze po zmianach w ustawie o pdof - wyjaśnienie Ministerstwa Finansów 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 28.10.2019 r.
Od 1 października 2019 r. w ustawie o pdof zaczęły obowiązywać m.in. nowe kwoty tzw. kosztów pracowniczych. W wyniku nowelizacji ustawy o pdof (Dz. U. (...)  »
Inspektorem ochrony danych nie może być kierownik jednostki 
Gazeta Podatkowa nr 86 (1648) z dnia 28.10.2019, strona 18
Jesteśmy samorządową instytucją kultury. Czy kierownik biblioteki publicznej może pełnić funkcję inspektora ochrony danych? RODO wymaga, aby inspektor ochrony danych (IOD) był wyznaczany na podstawie (...)  »
Sprawozdanie finansowe samorządowej instytucji kultury 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 23.10.2019 r.
Instytucje kultury - niezależnie od sumy aktywów, wielkości przychodów czy wielkości zatrudnienia - nie mogą przyjąć statusu jednostki małej, ani mikro, i sporządzać sprawozdania finansowego (...)  »
Wsparcie na inwestycję na rzecz rozwoju lokalnego od Lokalnych Grup Działania 
Gazeta Podatkowa nr 84 (1646) z dnia 21.10.2019, strona 4
Instytucja kultury planuje pozyskać dofinansowanie ze środków EFRR na projekt inwestycyjny związany z przebudową obiektu, który zlokalizowany jest na terenie województwa podlaskiego. Na jakich zasadach (...)  »
Ustalanie wynagrodzenia na poziomie minimalnym 
Gazeta Podatkowa nr 83 (1645) z dnia 17.10.2019, strona 7
Wynagrodzenie pracownika zatrudnionego w ramach stosunku pracy korzysta z szerokiej ochrony prawnej. Jednym z jej przejawów jest wymóg zapewnienia pracownikowi etatowemu wynagrodzenia za pracę na (...)  »
Ukończenie 26 lat a zwolnienie z pdof - wyjaśnienie Ministerstwa Finansów 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 16.10.2019 r.
Z obowiązującego od 1 sierpnia br. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o pdof, nazywanego popularnie zwolnieniem dla młodych, wynika, że określona w (...)  »
Wniosek o dokonanie czynności doradczych przez audytora wewnętrznego 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 14.10.2019 r.
Od niedawna pełnię funkcję kierownika muzeum. W ramach zaleceń zawartych w protokole z przeprowadzonej ostatnio kontroli zewnętrznej oraz koniecznością przyjęcia nowych rozwiązań w zakresie gospodarki (...)  »
Jak wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę wpływa na podstawę wymiaru świadczeń chorobowych? 
Gazeta Podatkowa nr 82 (1644) z dnia 14.10.2019, strona 9
Podstawa wymiaru świadczeń chorobowych należnych pracownikowi ustalana jest w oparciu o wynagrodzenie wypłacone mu za okres poprzedzający powstanie niezdolności do pracy lub które by uzyskał, (...)  »
Odsetki od niewłaściwie wydatkowanych środków unijnych 
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 19 (499) z dnia 01.10.2019, strona 61
Jako instytucja kultury realizujemy projekt współfinansowany ze środków unijnych. W związku z niewłaściwym wydatkowaniem otrzymanej zaliczki zostaliśmy zobowiązani do jej zwrotu wraz z odsetkami. Kwotę (...)  »
Opłata za zajęcie pasa drogowego w księgach instytucji kultury 
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 19 (499) z dnia 01.10.2019, strona 34
W związku z przeprowadzanym remontem budynku instytucji kultury zobowiązani byliśmy ponieść opłatę za zajęcie pasa drogowego. Jak ująć taki wydatek w księgach instytucji? Przepisy art. (...)  »
Wprowadzenie rocznego okresu rozliczeniowego w instytucji kultury 
Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 19 (493) z dnia 01.10.2019, strona 34
Okresy rozliczeniowe w instytucjach kultury ustala się na ogólnych zasadach wynikających z Kodeksu pracy, natomiast ich przedłużenie do 12 miesięcy wymaga stosowania trybu, o którym (...)  »
UZP o zmianach w prawie oddziałujących na zamówienia publiczne
Redakcja Serwisu Budżetowego | 23.09.2019 r.
Urząd Zamówień Publicznych na stronie internetowej www.uzp.gov.pl poinformował, iż w ustawie z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i (...)  »
Ustalanie liczby dni należnego zasiłku opiekuńczego 
Gazeta Podatkowa nr 76 (1638) z dnia 23.09.2019, strona 9
Gdy zachodzi konieczność sprawowania opieki nad członkiem rodziny, osoba ubezpieczona w przewidzianych przez ustawodawcę okolicznościach może skorzystać z zasiłku opiekuńczego. Przy czym liczba dni tego (...)  »
Rozliczenie dotacji celowej otrzymanej na remont budynku instytucji kultury 
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 18 (498) z dnia 20.09.2019, strona 40
W 2019 r. instytucja kultury otrzymała od organizatora dotację celową na remont budynku instytucji. Jak zaksięgować taką dotację? Nakłady ponoszone na remont odnoszone są bezpośrednio (...)  »
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.