Facebook
zegar Ostatnia aktualizacja: 10.04.2025 r.
X

Serwis TARCZA ANTYKRYZYSOWA zawiera opracowania dotyczące regulacji prawnych mających na celu ochronę przedsiębiorców przed skutkami epidemii COVID-19. Omawiane są w nim zagadnienia z zakresu m.in. podatku dochodowego, podatku VAT, prawa pracy, składek ZUS, zasiłków, wsparcia finansowego dla firm. Poszczególne informacje są prezentowane w działach tematycznych. Wszelkie nowości ujęte też są w Aktualnościach i Wyjaśnieniach resortowych. Niezwykle użyteczna jest wyszukiwarka.

UWAGA: Dostęp do artykułów zawartych w Serwisie przysługuje Prenumeratorom Czasopism i Gazety Podatkowej oraz Abonentom Serwisów internetowych w zakresie posiadanej prenumeraty/abonamentu. Prenumeratorom kompletu nr 1 (wszystkie Czasopisma + Gazeta Podatkowa) przysługuje PEŁNY dostęp do Serwisu.

Instytucje kultury
Wliczenie nagrody za część roku do podstawy wymiaru wynagrodzenia chorobowego 
Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 5 (503) z dnia 01.03.2020, strona 17
Pracownica do 31 sierpnia 2019 r. przebywała na urlopie macierzyńskim i rodzicielskim, a następnie wróciła do pracy. Pod koniec grudnia 2019 r. otrzymała nagrodę roczną, (...)  »
Roczne sprawozdanie finansowe samorządowej instytucji kultury 
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 5 (509) z dnia 01.03.2020, strona 40
Instytucja kultury nie może przyjąć statusu jednostki mikro i sporządzać sprawozdania finansowego w zakresie określonym dla tych jednostek w załączniku nr 4 do ustawy o (...)  »
Zakres przychodów ze stosunku pracy zwolnionych od PIT w ramach ulgi dla młodych 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 27.02.2020 r.
Instytucja kultury zatrudnia pracowników w wieku poniżej 26 roku życia. Ich przychody ze stosunku pracy, z racji wieku, w części korzystają ze zwolnienia od podatku. (...)  »
Dokumentacja sporządzana przez zamawiającego przy udzielaniu zamówienia z wolnej ręki na usługi artystyczne 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 24.02.2020 r.
Jesteśmy instytucją samorządową i zawieramy z artystami umowy, ale zwykle do wartości nieprzekraczającej progu unijnego. Tym razem kwota umowy przekroczy próg unijny. Jakie dokumenty oprócz (...)  »
Zawieranie przez instytucję kultury umów przekraczających rok budżetowy - wyjaśnienie RIO 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 24.02.2020 r.
Do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie wpłynął wniosek o udzielenie odpowiedzi na pytanie: Czy muzeum, jako samorządowa instytucja kultury posiadająca osobowość prawną, może zawierać umowy (...)  »
Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności w instytucji kultury 
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 4 (508) z dnia 20.02.2020, strona 34
Jeśli jednostka uzyskała prawo użytkowania wieczystego gruntu nieodpłatnie i drugostronnie ujęła je jako rozliczenia międzyokresowe przychodów, to przy przekształceniu tego prawa w prawo własności gruntu (...)  »
Pobór zaliczki na wniosek pracownika 
Przegląd Podatku Dochodowego nr 4 (508) z dnia 20.02.2020, strona 28
Pracodawca zatrudnia pracownika, który nie ma ukończonych 26 lat. W 2019 r. nie złożył on oświadczenia, że uzyskane przez niego przychody ze stosunku pracy w (...)  »
Wystawianie faktur przy sprzedaży dla osób prywatnych 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 18.02.2020 r.
Teatr sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej ewidencjonuje w kasie fiskalnej. Na żądanie tych osób wystawia również faktury do paragonów niezawierających NIP nabywcy. (...)  »
Wypłata dodatku specjalnego w sektorze budżetowym 
Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 4 (502) z dnia 10.02.2020, strona 61
1. Tytuły przyznawania dodatku specjalnego Pracownicy sfery budżetowej mogą otrzymywać dodatek specjalny. Zasadniczo jest on przyznawany ze względu na zwiększony zakres obowiązków i/lub powierzenie nowych (...)  »
Ograniczenie ilości danych wprowadzanych na listę obecności 
Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 4 (502) z dnia 10.02.2020, strona 39
Prowadzimy tradycyjną, papierową listę obecności, w której, w razie absencji pracownika, wpisujemy informację o jej charakterze (np. "Ch" gdy jest na zwolnieniu chorobowym, "U" w (...)  »
Polecanie dodatkowej pracy pracownikowi instytucji kultury zatrudnionemu w systemie przerywanym 
Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 4 (502) z dnia 10.02.2020, strona 32
Pracownik instytucji kultury jest objęty tzw. ruchomym czasem pracy (różne godziny rozpoczynania pracy) połączonym z organizacją przerywaną, stosowaną w niektóre dni. Czy w razie potrzeby (...)  »
Wystawione e-ZLA nie zawsze jest wnioskiem o zasiłek 
Gazeta Podatkowa nr 12 (1678) z dnia 10.02.2020, strona 9
Niezdolność do pracy odpowiednio udokumentowana umożliwia skorzystanie ze świadczeń o tzw. krótkoterminowym charakterze. Płatnikami takich świadczeń mogą być: płatnik składek spełniający stosowne warunki i ZUS. (...)  »
Powoływanie inspektorów ochrony danych według najnowszych unijnych zaleceń 
Gazeta Podatkowa nr 12 (1678) z dnia 10.02.2020, strona 14
Choć inspektor ochrony danych osobowych nie jest zawodem regulowanym, a wymagania dla osób mających pełnić tę funkcję zostały w RODO dość zdawkowo określone, to po (...)  »
Dotacja na zakup nowości wydawniczych 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 04.02.2020 r.
Biblioteka publiczna działająca w formie samorządowej instytucji kultury otrzymała z Biblioteki Narodowej dotację na zakup nowości wydawniczych. Jak zaksięgować taką dotację? Książki (zbiory biblioteczne) traktuje (...)  »
Rozstrzyganie wątpliwości związanych z wydatkowaniem środków ZFŚS 
Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 3 (501) z dnia 01.02.2020, strona 41
1. Dopuszczalność sfinansowania z ZFŚS abonamentów na audiobooki i e-booki Czy pracodawca może w ramach działalności kulturalno-oświatowej przeznaczyć część środków z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (...)  »
Gdzie w informacji PIT-11 należy wykazać zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego? 
Przegląd Podatku Dochodowego nr 3 (507) z dnia 01.02.2020, strona 63
Czy zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacone w 2019 r. przez zakład pracy należy ująć w poz. 64 informacji PIT-11(25), czy tak jak w latach (...)  »
Obowiązek przekazania sprawozdania finansowego instytucji kultury za 2019 r. organom podatkowym 
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 3 (507) z dnia 01.02.2020, strona 45
Czy sprawozdanie finansowe instytucji kultury za 2019 r. można przekazać do urzędu skarbowego w formie nieustrukturyzowanej? Nie. Sprawozdanie finansowe instytucji kultury za 2019 r. składa (...)  »
Stan ZFŚS wykazywany w bilansie a stan rachunku bankowego tego funduszu 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 28.01.2020 r.
Instytucja kultury tworzy ZFŚS na zasadach ogólnych. Czy stan zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) wykazywany w bilansie musi być zgodny ze stanem rachunku bankowego tego (...)  »
Stawka podatku VAT z tytułu importu usług kulturalnych - interpretacja indywidualna 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 24.01.2020 r.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 10 grudnia 2019 r., nr 0112-KDIL4.4012.495.2019.2.HW stwierdził, że: W sytuacji, kiedy Teatry Zagraniczne nie osiągają w (...)  »
Instytucje kultury nie sporządzają sprawozdania z działalności 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 23.01.2020 r.
Czy samorządowa instytucja kultury ma obowiązek sporządzenia sprawozdania z działalności, o którym mowa w ustawie o rachunkowości? Obowiązek sporządzania sprawozdania z działalności, o którym mowa (...)  »
Złożenie sprawozdania do Urzędu Zamówień Publicznych 
Dodatek do Gazety Podatkowej nr 7 (1673) z dnia 23.01.2020, strona 3
Zamawiający zobowiązani są do sporządzenia rocznego sprawozdania o udzielonych w 2019 r. zamówieniach publicznych. Sprawozdanie to należy przekazać Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych w terminie do (...)  »
Świadczenia chorobowe dla 50-letniego pracownika 
Gazeta Podatkowa nr 7 (1673) z dnia 23.01.2020, strona 9
Pracownik, który stanie się niezdolny do pracy z powodu choroby, nie od razu nabywa prawo do zasiłku chorobowego, mimo spełnienia warunków do jego uzyskania. Przez (...)  »
Podpisywanie sprawozdania finansowego instytucji kultury podpisem osobistym 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 14.01.2020 r.
Możliwość sygnowania sprawozdań finansowych podpisem osobistym wprowadziła ustawa z dnia 31 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych (Dz. U. (...)  »
Gdy płatnik składek utraci prawo do wypłaty zasiłków 
Gazeta Podatkowa nr 4 (1670) z dnia 13.01.2020, strona 9
Zmniejszenie liczby ubezpieczonych na dzień 30 listopada 2019 r. w stosunku do stanu z dnia 30 listopada 2018 r. lub pierwszego miesiąca zgłoszenia do ubezpieczenia (...)  »
Ustalenie wartości początkowej środka trwałego ujawnionego podczas inwentaryzacji 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 10.01.2020 r.
Ujawnione w wyniku inwentaryzacji nadwyżki środków trwałych wycenia się zasadniczo w ich cenie nabycia lub koszcie wytworzenia w oparciu o posiadaną dokumentację dotyczącą tych środków (...)  »
Organizacja i rozliczanie pracy pracownika instytucji kultury 
Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 2 (500) z dnia 10.01.2020, strona 33
1) Czy pracownikowi zatrudnionemu na część etatu można zróżnicować wymiar dobowy (np. raz 8 godz., a innym razem 2 godz. robocze) i planować większą ilość (...)  »
Rachunek bankowy do przechowywania wadium 
Gazeta Podatkowa nr 2 (1668) z dnia 07.01.2020, strona 18
Wadium w postępowaniach o zamówienie publiczne wymagane jest, gdy wartość zamówienia jest równa lub przekracza tzw. progi unijne. W przypadku gdy tych wartości nie przekracza, (...)  »
Uprawnienia pracownicze na przełomie roku 
Gazeta Podatkowa nr 2 (1668) z dnia 07.01.2020, strona 14
Okresy zatrudnienia, choć wielokrotnie pokrywają się z rokiem kalendarzowym, nie muszą kończyć się z jego upływem. Stosunek pracy często przechodzi na nowy rok, razem ze (...)  »
Prezentacja pożyczki otrzymanej od organizatora w bilansie instytucji kultury 
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 1 (505) z dnia 01.01.2020, strona 39
Otrzymaną od organizatora pożyczkę ujęto w księgach instytucji kultury na koncie pozostałych rozrachunków. W której pozycji bilansu wykazać pozostające na koniec roku obrotowego saldo Ma (...)  »
Kwalifikowanie dodatku specjalnego do wynagrodzenia urlopowego oraz za pracę w nadgodzinach 
Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 1 (499) z dnia 01.01.2020, strona 39
1) Pracownikowi instytucji kultury czasowo zwiększono zakres obowiązków, przyznając w zamian dodatek specjalny w stałej kwocie miesięcznej. Czy należy go obniżyć za okres urlopu wypoczynkowego? (...)  »
Obliczanie składek ZUS za osobę korzystającą z urlopu wychowawczego 
Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 1 (499) z dnia 01.01.2020, strona 17
Pracownica zatrudniona na cały etat, od 1 października 2019 r. do 31 marca 2020 r. przebywa na urlopie wychowawczym i z tego tytułu podlega obowiązkowo (...)  »
Udzielenie przez instytucję kultury zamówienia z wolnej ręki 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 23.12.2019 r.
Podczas udzielania przez instytucję kultury zamówienia w trybie zapytania o cenę nie wpłynęła żadna oferta. Czy w takiej sytuacji możemy udzielić zamówienia z wolnej ręki? (...)  »
Przekazanie pracownikowi świadczenia rzeczowego i wypłata zasiłku chorobowego a koszty pracownicze 
Przegląd Podatku Dochodowego nr 24 (504) z dnia 20.12.2019, strona 35
Pracownik przebywający przez cały miesiąc na zwolnieniu lekarskim w listopadzie 2019 r. otrzymał zasiłek chorobowy oraz świadczenie rzeczowe. Wartość tego świadczenia jest niższa od kosztów (...)  »
Protokół z postępowania o udzielenie zamówienia 
Gazeta Podatkowa nr 100 (1662) z dnia 16.12.2019, strona 18
W trakcie prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający zobowiązany jest sporządzić protokół. Jest to obowiązek obciążający zamawiającego przy udzielaniu zamówienia w każdym trybie i niezależnie (...)  »
Płatnicy uprawnieni do wypłaty chorobówki od 2020 r. 
Gazeta Podatkowa nr 100 (1662) z dnia 16.12.2019, strona 9
Świadczenia w razie choroby i macierzyństwa wypłaca ubezpieczonym ZUS albo płatnik składek uprawniony do ich wypłaty. Ponieważ minęły już ustawowe terminy przekazania do ZUS przez (...)  »
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.