Facebook
zegar Ostatnia aktualizacja: 10.04.2025 r.
X

Serwis TARCZA ANTYKRYZYSOWA zawiera opracowania dotyczące regulacji prawnych mających na celu ochronę przedsiębiorców przed skutkami epidemii COVID-19. Omawiane są w nim zagadnienia z zakresu m.in. podatku dochodowego, podatku VAT, prawa pracy, składek ZUS, zasiłków, wsparcia finansowego dla firm. Poszczególne informacje są prezentowane w działach tematycznych. Wszelkie nowości ujęte też są w Aktualnościach i Wyjaśnieniach resortowych. Niezwykle użyteczna jest wyszukiwarka.

UWAGA: Dostęp do artykułów zawartych w Serwisie przysługuje Prenumeratorom Czasopism i Gazety Podatkowej oraz Abonentom Serwisów internetowych w zakresie posiadanej prenumeraty/abonamentu. Prenumeratorom kompletu nr 1 (wszystkie Czasopisma + Gazeta Podatkowa) przysługuje PEŁNY dostęp do Serwisu.

Instytucje kultury
Rozwiązanie umowy o pracę w trybie dyscyplinarnym a wypełnienie ZUS ZWUA 
Gazeta Podatkowa nr 11 (1990) z dnia 06.02.2023
Pracownik został zwolniony dyscyplinarnie, na podstawie art. 30 § 1 pkt 3 w związku z art. 52 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy. W jaki (...)  »
Jubileuszówka przy dłuższym zwolnieniu lekarskim oraz zmianie etatu 
Gazeta Podatkowa nr 11 (1990) z dnia 06.02.2023
Pracownikowi instytucji kultury zostanie wypłacona w marcu 2023 r. nagroda jubileuszowa z tytułu 30-lecia pracy zawodowej. Jak ustalić jej podstawę, jeżeli pracownik ten przebywał na (...)  »
Przeprowadzenie inwentaryzacji w sposób niezgodny z ustawą o rachunkowości 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 03.02.2023 r.
Czy przeprowadzenie inwentaryzacji składników majątku inną metodą niż wskazana w ustawie o rachunkowości stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych? Tak. Przeprowadzenie inwentaryzacji w sposób niezgodny z (...)  »
Przesłanki wystąpienia wypadku przy pracy oraz w drodze do lub z pracy 
Gazeta Podatkowa nr 10 (1989) z dnia 02.02.2023
Pracownik może ulec wypadkowi nie tylko przy pracy, ale również w drodze do lub z pracy. Prawidłowe zakwalifikowanie danego zdarzenia ma istotne znaczenie przy wyborze (...)  »
Wycofanie odwołania w zamówieniach publicznych 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 01.02.2023 r.
Jednostka brała udział w przetargu nieograniczonym. Jej oferta została odrzucona przez zamawiającego. Jednostka wniosła odwołanie, teraz jednak chce je cofnąć. Do kiedy można cofnąć odwołanie (...)  »
Wycena bilansowa należności wyrażonej w walucie obcej objętej odpisem aktualizującym 
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 3 (579) z dnia 01.02.2023
Jeżeli wartość należności wyrażonej w walucie obcej została objęta odpisem aktualizującym, to przy wycenie bilansowej tej należności należy również przeliczyć odpis aktualizujący według tego samego (...)  »
Obliczanie podstawy wymiaru wynagrodzenia chorobowego dla pracownika instytucji kultury 
Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 3 (573) z dnia 01.02.2023
Jesteśmy samorządową instytucją kultury. Od 28 lutego 2022 r. zatrudniamy pracownika w pełnym wymiarze czasu pracy. Zgodnie z regulaminem wynagradzania ośrodka kultury, pracownikowi oprócz płacy (...)  »
Ustalanie wymiaru pierwszego urlopu wypoczynkowego, w tym dodatkowego 
Gazeta Podatkowa nr 8 (1987) z dnia 26.01.2023
Uzyskanie prawa do pierwszego urlopu wypoczynkowego następuje w inny sposób niż do urlopu kolejnego. Przysługuje on dopiero po przepracowaniu każdego miesiąca. Także prawo do dodatkowego (...)  »
Ujęcie w księgach niewykorzystanej przez instytucję kultury dotacji podmiotowej podlegającej zwrotowi do budżetu 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 25.01.2023 r.
W styczniu 2023 r. instytucja kultury musi zwrócić do budżetu jednostki samorządu terytorialnego niewykorzystaną kwotę dotacji podmiotowej otrzymanej od organizatora w 2022 r. Czy kwotę (...)  »
Niewykorzystane środki dotacji pozostające na koniec roku na rachunku instytucji kultury w sprawozdaniu Rb-N 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 23.01.2023 r.
Instytucja kultury podpisała umowę o dofinansowanie projektu współfinansowanego ze środków UE. Na koniec 2022 r. na rachunku bankowym instytucji zostały niewykorzystane środki dotacji, które mają (...)  »
Organizacja imprez karnawałowych - skutki w VAT 
Poradnik VAT nr 2 (578) z dnia 20.01.2023
Duża część przedsiębiorców lub samorządowe instytucje kultury (np. domy kultury) decyduje się na organizację imprez karnawałowych na rzecz indywidualnych klientów. W artykule wyjaśniamy czy świadcząc (...)  »
Ewidencja wydatków ponoszonych na stworzenie pracowni cyfrowej finansowanych z budżetu obywatelskiego 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 18.01.2023 r.
Jak będzie wyglądała ewidencja księgowa wydatków ponoszonych na stworzenie pracowni cyfrowej w bibliotece publicznej, które finansowane są z budżetu obywatelskiego? Planowany jest remont pomieszczenia wyznaczonego (...)  »
Konkubinat a zasiłek opiekuńczy 
Gazeta Podatkowa nr 5 (1984) z dnia 16.01.2023
Pracownikowi zostało wystawione e-ZLA z tytułu opieki nad konkubiną, która po porodzie nie była w stanie opiekować się ich wspólnym dzieckiem. Czy pracownik ma prawo (...)  »
Zwolnienie podmiotowe z VAT przy organizacji imprez kulturalnych i okolicznościowych przez samorządową instytucję kultury 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 13.01.2023 r.
W praktyce samorządowe instytucje kultury organizują imprezy kulturalne (np. dożynki), a także inne zlecone imprezy okolicznościowe (np. chrzciny, komunie, wesela lub stypy). Czy obroty uzyskiwane (...)  »
Raport ZUS RSA za pracownika z dwoma e-zwolnieniami 
Gazeta Podatkowa nr 4 (1983) z dnia 12.01.2023
Przez cały grudzień 2022 r. pracownik był niezdolny do pracy z powodu choroby. Na ten okres miał wystawione dwa e-zwolnienia lekarskie. Czy sporządzając za niego (...)  »
Wydłużenie urlopu rodzicielskiego w razie łączenia jego części z pracą - odpowiedź MRiPS na pytanie naszego Wydawnictwa 
Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 2 (572) z dnia 10.01.2023
W przypadku łączenia przez pracownika korzystania z urlopu rodzicielskiego z wykonywaniem pracy u pracodawcy udzielającego tego urlopu, wymiar urlopu rodzicielskiego ulega wydłużeniu proporcjonalnie do wymiaru (...)  »
Kim są osoby mogące wpłynąć na wynik postępowania? 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 09.01.2023 r.
Muzeum planuje wkrótce ogłosić przetarg w trybie podstawowym z fakultatywnymi negocjacjami na usługę przygotowania projektu rearanżacji kilku swoich stałych wystaw. W przygotowanie postępowania jest zaangażowanych (...)  »
Zwolnienie pracownika z powodu likwidacji stanowiska pracy 
Gazeta Podatkowa nr 3 (1982) z dnia 09.01.2023
Pracodawca zatrudnia powyżej 20 pracowników. Likwiduje jedno stanowisko pracy i zamierza zwolnić pracownika zatrudnionego na tym stanowisku. Jaką przyczynę wypowiedzenia należy wskazać w takiej sytuacji? (...)  »
Miesięczny limit dobrowolnej składki chorobowej w 2023 r. 
Gazeta Podatkowa nr 2 (1981) z dnia 05.01.2023
Z uwagi na wzrost od 1 stycznia 2023 r. wysokości prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, podwyższona została automatycznie w tym roku kwota miesięcznego limitu przewidzianego dla (...)  »
Inwentaryzacja muzealiów przyjętych w depozyt przez samorządową instytucję kultury 
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 1 (577) z dnia 01.01.2023
W myśl art. 26 ust. 1 ustawy o rachunkowości, jednostki prowadzące księgi rachunkowe mają obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji aktywów i pasywów na ostatni dzień roku obrotowego. (...)  »
Obowiązki pracodawcy będącego od 1 stycznia 2023 r. płatnikiem zasiłków 
Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 1 (571) z dnia 01.01.2023
1. Płatnik upoważniony do wypłaty zasiłków w 2023 r. Do wypłaty zasiłków z ubezpieczeń społecznych w 2023 r. zobowiązani są odpowiednio pracodawcy, zleceniodawcy, którzy na (...)  »
Jak w 2023 r. naliczać składki za osoby na urlopie wychowawczym? 
Gazeta Podatkowa nr 104 (1979) z dnia 29.12.2022
W 2023 r. wzrośnie prognozowane wynagrodzenie oraz minimalne wynagrodzenie. Kwoty tych wynagrodzeń wyznaczają limity podstaw wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracownikom przebywającym na (...)  »
Zakładowy plan kont w instytucji kultury 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 27.12.2022 r.
Czy instytucja kultury jako samorządowa jednostka organizacyjna musi stosować plan kont określony w rozporządzeniu z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości budżetowej? Przepisy (...)  »
Udzielanie urlopu pracownicy korzystającej z przerwy na karmienie dziecka 
Gazeta Podatkowa nr 103 (1978) z dnia 27.12.2022
Pracownica zatrudniona na 7/8 etatu od dwóch miesięcy korzysta z przerwy w pracy na karmienie dziecka piersią. Przysługują jej dwie przerwy po pół godziny, ale (...)  »
Dokumentowanie dla celów VAT działalności nierejestrowej 
Gazeta Podatkowa nr 103 (1978) z dnia 27.12.2022
Jesteśmy samorządową instytucją kultury. Zatrudniamy pracownicę na umowę o pracę na pełny etat na stanowisku sekretarki. Poza godzinami pracy zamierzamy pracownicy tej zlecić prowadzenie warsztatów (...)  »
Obliczanie zaliczki na podatek po utracie prawa do ulgi dla pracujących seniorów 
Przegląd Podatku Dochodowego nr 24 (576) z dnia 20.12.2022
Od stycznia 2022 r. nasz pracownik korzystał z ulgi dla seniora. W kwietniu przeszedł na emeryturę, w związku z czym wypłaciliśmy mu odprawę emerytalną. W (...)  »
Pracownik przywrócony sądownie do pracy musi otrzymać to samo stanowisko 
Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 36 (1151) z dnia 20.12.2022
Wyrokiem sądowym pracownik został przywrócony do pracy. W międzyczasie na jego stanowisku zatrudniliśmy inną osobę. Czy w tej sytuacji możemy pracownikowi przywróconemu do pracy przez (...)  »
Rozliczenie dotacji otrzymanej na realizację projektu wykonywanego w ramach działalności statutowej 
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 24 (576) z dnia 20.12.2022
W czerwcu 2022 r. instytucja kultury otrzymała od fundacji pierwszą transzę dotacji na realizację projektu wykonywanego w ramach działalności statutowej na okres od maja 2022 (...)  »
Finansowanie okolicznościowego spotkania integracyjnego połączonego z podsumowaniem działań biblioteki 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 14.12.2022 r.
Czy samorządowa instytucja kultury (miejska biblioteka publiczna) może opłacić z dotacji podmiotowej wydatki na wigilię dla pracowników w formie spotkania integracyjnego połączonego z podsumowaniem działań (...)  »
Sporządzanie sprawozdania Rb-UZ przez instytucje kultury 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 13.12.2022 r.
Czy instytucje kultury zobowiązane są do sporządzania sprawozdania Rb-UZ o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych? Tak. Zarówno państwowe jak i samorządowe instytucje kultury zobowiązane są (...)  »
Dni udzielonego urlopu okolicznościowego nie stanowią przerwy w ubezpieczeniach 
Gazeta Podatkowa nr 99 (1974) z dnia 12.12.2022
Kilka dni temu udzieliliśmy pracownicy (na jej wniosek) dwóch dni urlopu okolicznościowego. Czy okres takiej nieobecności w pracy stanowi przerwę w opłacaniu składek, którą należy (...)  »
Udokumentowanie przejazdu w podróży służbowej w razie zagubienia biletu przez pracownika 
Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 24 (570) z dnia 10.12.2022
Na jakiej podstawie zwrócić pracownikowi koszty podróży służbowej, jeśli odbył ją zgodnie z poleceniem koleją, jednakże przedłożył bilet PKP tylko w jedną stronę, twierdząc, że (...)  »
Kary za nadmierne opóźnienie się ze spełnieniem świadczeń pieniężnych 
Gazeta Podatkowa nr 97 (1972) z dnia 05.12.2022
Stroną transakcji handlowej są przedsiębiorca i podmiot publiczny występujący w roli dłużnika. Czy na podmiot publiczny może być nałożona kara administracyjna za nadmierne opóźnienie się (...)  »
Zapłata wynagrodzenia częściami a uprawnienie do odsetek za opóźnienie oraz rekompensaty 
Gazeta Podatkowa nr 97 (1972) z dnia 05.12.2022
Podmiot publiczny niebędący podmiotem leczniczym ma podpisaną umowę najmu nieruchomości. Z umowy wynika, że czynsz jest płacony do 10. dnia każdego miesiąca. Co miesiąc wystawiane (...)  »
Dodatkowe zatrudnienie pracownika instytucji kultury 
Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 23 (569) z dnia 01.12.2022
Czy z pracownikiem recepcji (samorządowa instytucja kultury), zatrudnionym na umowę o pracę, możemy zawrzeć umowę zlecenia na wykonywanie innych czynności niż wynikają one z zakresu (...)  »
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.