Facebook
zegar Ostatnia aktualizacja: 10.04.2025 r.
X

Serwis TARCZA ANTYKRYZYSOWA zawiera opracowania dotyczące regulacji prawnych mających na celu ochronę przedsiębiorców przed skutkami epidemii COVID-19. Omawiane są w nim zagadnienia z zakresu m.in. podatku dochodowego, podatku VAT, prawa pracy, składek ZUS, zasiłków, wsparcia finansowego dla firm. Poszczególne informacje są prezentowane w działach tematycznych. Wszelkie nowości ujęte też są w Aktualnościach i Wyjaśnieniach resortowych. Niezwykle użyteczna jest wyszukiwarka.

UWAGA: Dostęp do artykułów zawartych w Serwisie przysługuje Prenumeratorom Czasopism i Gazety Podatkowej oraz Abonentom Serwisów internetowych w zakresie posiadanej prenumeraty/abonamentu. Prenumeratorom kompletu nr 1 (wszystkie Czasopisma + Gazeta Podatkowa) przysługuje PEŁNY dostęp do Serwisu.

Stosowanie znowelizowanych przepisów o ZFŚS w odniesieniu do systemu odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
Źródło: Redakcja Zeszytów Metodycznych Rachunkowości | 24.03.2020 r.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu otrzymała pismo Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów z 21 października 2019 r. (nr BDF1.4860.28.2019) zawierające wyjaśnienie dotyczące stosowania znowelizowanych przepisów o ZFŚS w odniesieniu do systemu odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. W piśmie tym czytamy:

„W związku z wejściem w życie w dniu 23 października 2019 r. ustawy z dnia 11 września 2019 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2019, ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych oraz ustawy o Karcie Dużej Rodziny , która to ustawa (w art. 2) wprowadza zmianę do ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych  w ten sposób, że art. 5h otrzymuje brzmienie:

»Art. 5h. 1. W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 21 lipca 2019 r. przez przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej, o którym mowa w art. 5 ust. 2, należy 7‘ozumieć przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2013 r. ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 5 ust. 7.

2. W okresie od dnia 1 sierpnia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. przez przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej, o którym mowa w art. 5 ust. 2, należy rozumieć przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2014 r. ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 5 ust. 7.

3. Równowartość dokonanych odpisów i zwiększeń, o których mowa w art. 6 ust. 2, w wysokości naliczonej zgodnie z ust. 1 i 2, pracodawca przekazuje na rachunek bankowy Funduszu w terminie do dnia 31 października 2019 r., uwzględniając dotychczas przekazaną kwotę dokonanych odpisów i zwiększeń, o których mowa w art. 5, naliczonych w oparciu o przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2013 r. ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 5 ust. 7. «,

oraz uwzględniając sygnalizowane Ministerstwu Finansów wątpliwości dotyczące stosowania znowelizowanych przepisów w odniesieniu do systemu odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych,

proszę przyjąć następujące wyjaśnienia.

W myśl nowelizacji ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, wchodzącej w życie 23 października 2019 r., przez przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej:

a) w okresie od 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 lipca 2019 r., należy rozumieć przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2013 r. (3278,14 zł.) ,

b) w okresie od 1 sierpnia 2019 r. do 31 grudnia 2019 r., należy rozumieć przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2014 r. (3389,90 zł) .

Wyżej wskazana zmiana przepisów jest istotna dla systemu odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w trzech następujących aspektach:

  1. Kwoty minimalnej, o której mowa w art. 26 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych  w tym, w odniesieniu do spraw zakończonych, w okresie od 1 sierpnia 2019 r. do 22 października 2019 r.
  2. Wysokości wynagrodzeń, członków organów orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, rzeczników dyscypliny finansów publicznych oraz protokolantów, o których mowa w art. 65 oraz 66 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, w tym naliczonych za sierpień, wrzesień i październik 2019 r.
  3. Orzekanych kosztów postępowania w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, o których mowa w art. 167 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Ad 1

Mając na uwadze nowe brzmienie art. 5h ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych należy rozstrzygnąć sposób ustalania wysokości kwoty minimalnej, o której mowa w art. 26 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych dla spraw o naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Trzeba przyjąć, że do czasu wejścia w życie znowelizowanego art. 5h ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, kwotę bagatelną należy ustalać w odniesieniu do obowiązującego w danej chwili stanu prawnego. Po wejściu w życie art. 5h ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, kwotę tę należy ustalać zgodnie z nowym stanem prawnym. Należy także zauważyć, że zgodnie z art. 24 ust. 2 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych może się okazać, że w niektórych sprawach zakończonych przed wejściem w życie nowego brzmienia art. 5h ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, z uwagi na podwyższenie kwoty minimalnej od 1 sierpnia 2019 r. (wejdzie w życie od dnia 23 października 2019 r.) może dojść do sytuacji zatarcia ukarania z mocy prawa. Takie sytuację będą zapewne sporadyczne (o ile w ogóle wystąpią), ponieważ w przypadkach niewielkiego przekroczenia kwoty minimalnej, określonej na podstawie art. 26 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, właściwe organy uznają zazwyczaj znikomą szkodliwość naruszenia dyscypliny finansów publicznych (art. 28 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych) i nie przypisują odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Ad 2

W związku z wejściem w życie w dniu 23 października 2019 r., znowelizowanego art. 5h ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych nastąpi konieczność odpowiedniego zwiększenia wynagrodzeń (ryczałtowych, jak i za udział w rozprawach) uprawnionym osobom, w tym naliczonych za sierpień, wrzesień i październik (przed wejściem w życie nowelizacji) 2019 r. Jednakże w sytuacji gdy rozprawa została rozpoczęta w lipcu (lub wcześniej) 2019 r. i następnie była odroczona i kontynuowana w sierpniu 2019 r. lub później, to nie ma podstaw do zmiany wysokości wynagrodzenia.

Ad 3

W przedmiocie kosztów postępowania, o których mowa w art. 167 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, orzeczonych w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych w okresie od 1 sierpnia 2019 r. do 22 października 2019 r., należy przyjąć, że ich wysokość winna być ustalona w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu orzekania i nie ma podstaw do ich następczej zmiany w związku z wejściem w życie w dniu 23 października 2019 r. znowelizowanego art. 5h ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

Przedstawiając powyższe wyjaśnienia informuję, że nie mają one charakteru wiążącego, ale zostały przygotowane na podstawie obowiązujących przepisów i mają na celu zapewnienie jednolitego stosowania prawa.

Podstawa ekwiwalentu za urlop przy krótkim okresie zatrudnienia - wyjaśnienie MRPiPS 
Źródło: Redakcja Gazety Podatkowej | 14.04.2025 r.
Limit zasiłku opiekuńczego z tytułu opieki nad chorym dzieckiem, które w trakcie roku ukończyło 14 lat - stanowisko ZUS 
Źródło: Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 7 (625) z dnia 01.04.2025
Wyjaśnienia Min. Fin. dotyczące prezentacji przychodów i kosztów ze sprzedaży materiałów 
Źródło: Redakcja Zeszytów Metodycznych Rachunkowości | 21.03.2025 r.
Udzielanie urlopów lub zwolnień od pracy w świetle stanowiska MRPiPS oraz GIP 
Źródło: Redakcja Ubezpieczeń i Prawa Pracy | 13.03.2025 r.
Komunikat MF dotyczący uzupełnienia stanowiska w sprawie audytu wewnętrznego w samorządowych instytucjach kultury 
Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 10.03.2025 r.
Komunikat Ministerstwa Finansów dotyczący ujmowania w 2025 r. udziałów w PIT i subwencji w sprawozdaniach Rb-27S 
Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 05.03.2025 r.
Komunikat Ministerstwa Finansów dotyczący sporządzania sprawozdania Rb-ST za 2024 r. 
Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 26.02.2025 r.
Nowy współczynnik urlopowy od 1 lutego 2025 r. - wyjaśnienie MRPiPS 
Źródło: Redakcja Gazety Podatkowej | 05.02.2025 r.
Stanowisko MF w sprawie opodatkowania nieruchomości związanych z realizacją przez gminy zadań w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków 
Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 05.02.2025 r.
Wypłata dwóch wynagrodzeń w jednym miesiącu a kwota wolna od potrąceń - wyjaśnienie GIP 
Źródło: Redakcja Gazety Podatkowej | 30.01.2025 r.
Klasyfikacja budżetowa dochodów otrzymywanych przez jednostki samorządu terytorialnego na realizację projektu "Cyberbezpieczny Samorząd" - stanowisko MF 
Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 08.01.2025 r.
Dochody z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymane przez jst w grudniu a stanowiące dochody następnego roku budżetowego - wyjaśnienie Min. Fin. 
Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 03.01.2025 r.
Objęcie samorządowych zakładów budżetowych obowiązkiem przesyłania ksiąg rachunkowych w ramach JPK_CIT - odpowiedź MF na pytanie naszego Wydawnictwa 
Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 29.10.2024 r.
Termin wdrożenia KSeF w jednostkach samorządu terytorialnego - wyjaśnienie MF 
Źródło: Poradnik VAT nr 19 (619) z dnia 10.10.2024
Czy dodatek motywacyjny dla zatrudnionych w samorządowych instytucjach opieki nad dziećmi zwiększy zasiłek chorobowy? - stanowisko MRPiPS 
Źródło: Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 17 (611) z dnia 01.09.2024
Dokonywanie potrącenia niealimentacyjnego z dwóch umów o pracę z uwzględnieniem stanowiska MRPiPS 
Źródło: Gazeta Podatkowa nr 66 (2149) z dnia 14.08.2024
Termin przeglądu danych osobowych pracowników z niepełnosprawnością, z uwzględnieniem stanowiska MRPiPS 
Źródło: Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 16 (610) z dnia 10.08.2024
Opłacanie składek ZUS od składników wynagrodzenia wypłacanych za okres choroby pracownika 
Źródło: Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 15 (609) z dnia 01.08.2024
Wcześniejsze odpracowanie wyjścia prywatnego z pracy - wyjaśnienie GIP 
Źródło: Redakcja Gazety Podatkowej | 31.07.2024 r.
Potrącenia alimentacyjne z nagrody przyznanej na mocy art. 105 K.p. - wyjaśnienie MRPiPS 
Źródło: Redakcja Gazety Podatkowej | 28.07.2024 r.
Monitoring w gabinetach lekarskich według Ministerstwa Zdrowia 
Źródło: Redakcja Gazety Podatkowej | 24.07.2024 r.
Stanowisko MRPiPS w sprawie przechowywania wniosku o przerwę na karmienie 
Źródło: Redakcja Gazety Podatkowej | 22.07.2024 r.
Dokonywanie potrącenia niealimentacyjnego z dwóch umów o pracę lub dwóch umów zlecenia, z uwzględnieniem stanowiska MRPiPS 
Źródło: Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 12 (606) z dnia 10.06.2024
Zakres ochrony nagrody w rozumieniu art. 105 K.p. podczas egzekucji komorniczej - stanowisko MRPiPS 
Źródło: Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 12 (606) z dnia 10.06.2024
Praca zdalna pracownika - rodzica małego dziecka 
Źródło: Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 11 (605) z dnia 01.06.2024
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.