Facebook
zegar Ostatnia aktualizacja: 10.04.2025 r.
X

Serwis TARCZA ANTYKRYZYSOWA zawiera opracowania dotyczące regulacji prawnych mających na celu ochronę przedsiębiorców przed skutkami epidemii COVID-19. Omawiane są w nim zagadnienia z zakresu m.in. podatku dochodowego, podatku VAT, prawa pracy, składek ZUS, zasiłków, wsparcia finansowego dla firm. Poszczególne informacje są prezentowane w działach tematycznych. Wszelkie nowości ujęte też są w Aktualnościach i Wyjaśnieniach resortowych. Niezwykle użyteczna jest wyszukiwarka.

UWAGA: Dostęp do artykułów zawartych w Serwisie przysługuje Prenumeratorom Czasopism i Gazety Podatkowej oraz Abonentom Serwisów internetowych w zakresie posiadanej prenumeraty/abonamentu. Prenumeratorom kompletu nr 1 (wszystkie Czasopisma + Gazeta Podatkowa) przysługuje PEŁNY dostęp do Serwisu.

Oznakowanie ekologiczne i społeczne w opracowaniach UZP
Źródło: Redakcja Zeszytów Metodycznych Rachunkowości | 24.12.2018 r.

Urząd Zamówień Publicznych na swojej stronie internetowej www.uzp.gov.pl udostępnił opracowania zawierające przykładowe oznakowania, których przyznawanie opiera się na kryteriach społecznych lub ekologicznych.  Związane jest to z funkcjonującymi w przepisach unijnych dyrektyw w sprawie zamówień publicznych oraz regulacjach ustawy Prawo zamówień publicznych możliwościami w zakresie wymagania etykiet (oznakowań) potwierdzających m.in. społeczne czy ekologiczne cechy zamawianych robót budowlanych, dostaw i usług w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

"Zarówno przepisy unijnych dyrektyw 2014/24/UE oraz 2014/25/UE, jak i przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych przewidują możliwość określenia w opisie przedmiotu zamówienia, kryteriach udzielenia zamówienia oraz w warunkach realizacji zamówienia, wymogu posiadania określonej etykiety (oznakowania), w tym m.in. etykiety społecznej lub ekologicznej. Rozwiązanie to zostało wskazane w motywie 75 preambuły dyrektywy 2014/24/UE oraz motywie 85 preambuły dyrektywy 2014/25/UE, a w zakresie normatywnym uszczegółowione w przepisie artykułu 43 dyrektywy klasycznej oraz w artykule 61 dyrektywy sektorowej. Do powyżej wskazanych przepisów dyrektyw unijnych odwołuje się polski ustawodawca w artykule 30a ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986).

Zgodnie ze wspomnianymi regulacjami prawnymi wymóg posiadania określonego oznakowania może zostać uwzględniony w opisie przedmiotu zamówienia, kryteriach udzielenia zamówienia lub w warunkach realizacji zamówienia, pod warunkiem że oznakowanie to spełnia łącznie wszystkie następujące warunki:

a) wymagania dotyczące oznakowania dotyczą wyłącznie kryteriów, które są związane z przedmiotem zamówienia, i są odpowiednie dla określenia cech robót budowlanych, dostaw lub usług będących przedmiotem tego zamówienia;

b) wymagania dotyczące oznakowania są oparte na obiektywnie możliwych do sprawdzenia i niedyskryminujących kryteriach;

c) warunki przyznawania oznakowania są przyjmowane w drodze otwartej i przejrzystej procedury, w której mogą uczestniczyć wszystkie zainteresowane podmioty, w tym podmioty należące do administracji publicznej, konsumenci, partnerzy społeczni, producenci, dystrybutorzy oraz organizacje pozarządowe;

d) oznakowania są dostępne dla wszystkich zainteresowanych stron;

e) wymagania dotyczące oznakowania są określane przez podmiot trzeci, na który wykonawca ubiegający się o oznakowanie nie może wywierać decydującego wpływu.

Instytucje zamawiające mogą wymagać posiadania przez zamawiane produkty i usługi konkretnych oznakowań, ale muszą jednocześnie zaakceptować wszystkie inne oznakowania, które potwierdzają, że dane produkty i usługi spełniają równoważne wymogi jak te określone w wymaganej etykiecie. Ponadto, mając na uwadze możliwe ograniczenia w ubieganiu się o zamówienia publiczne przez wykonawców, którzy w odpowiednim terminie i z przyczyn niezależnych od nich, nie mają możliwości uzyskania konkretnych etykiet wskazanych przez instytucję zamawiającą lub etykiet równoważnych, zarówno ustawodawca unijny, jak i krajowy zobowiązał instytucje zamawiające do akceptacji innych odpowiednich środków dowodowych. Inne środki dowodowe mogą obejmować dokumentację techniczną producenta, o ile dany wykonawca dowiedzie, że roboty budowlane, dostawy lub usługi, które są przedmiotem zamówienia, spełniają wymogi określonego oznakowania lub określone wymogi wskazane przez instytucję zamawiającą.

Decydując się na uwzględnienie wymogu posiadania przez zamawiane produkty i usługi konkretnego oznakowania, instytucja zamawiająca musi pamiętać o zachowaniu związku z przedmiotem zamówienia. Oznacza to, iż kryteria na jakich opiera się przyznawanie danego oznakowania muszą dotyczyć przedmiotu zamówienia (robót budowlanych, dostaw lub usług), który ma być zrealizowany w ramach danego zamówienia publicznego, we wszystkich aspektach oraz na wszystkich etapach jego cyklu życia, ale nie muszą one być istotną cechą tego przedmiotu zamówienia. W szczególności kryteria te mogą dotyczyć procesu produkcji, dostarczania lub wprowadzania tych robót budowlanych, dostaw lub usług na rynek albo innego etapu cyklu życia tych robót budowlanych, dostaw lub usług. Analizując związek kryteriów będących składową poszczególnych etykiet z przedmiotem zamówienia należy pamiętać, iż warunek związku z przedmiotem zamówienia wyklucza kryteria dotyczące ogólnej polityki firmy, których nie można uznać za czynnik charakteryzujący konkretny proces produkcji lub dostarczania zakupionych robót budowlanych, dostaw lub usług, co zostało podkreślone w motywie 97 dyrektywy 24/2014/UE. Ustawodawca unijny stwierdza, iż instytucje zamawiające nie powinny mieć zatem możliwości wymagania od oferentów, by prowadzili określoną politykę społecznej lub środowiskowej odpowiedzialności przedsiębiorstw.

Jeżeli zamawiający uzna że nie wszystkie wymagania związane z przyznawaniem produktom i usługom danego oznakowania są konieczne przy określaniu przedmiotu zamówienia, kryteriów oceny ofert czy warunków realizacji zamówienia może odwołać się  tylko do wybranych przez siebie wymagań pod warunkiem, iż dane oznakowanie spełnia warunki określone w art. 30a ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych.

Natomiast w przypadku, gdy przyznanie danego oznakowania opiera się również na kryteriach, które nie są związane z przedmiotem zamówienia (warunek określony w art. 30a ust. 5 ustawy Pzp), ale jednocześnie spełnia wszystkie pozostałe warunki wskazane w art. 30a ust. 1 ustawy Pzp, zamawiający nie może wskazać tego konkretnego oznakowania, ale może w opisie przedmiotu zamówienia odwołać się tylko do wybranych wymogów określonych w specyfikacji etykiety, które są związane z przedmiotem zamówienia. W takim przypadku wykonawcy, którzy na potwierdzenie spełnienia wymogów określonych przez instytucję zamawiającą przedstawiają etykiety równoważne lub inne odpowiednie środki dowodowe, muszą wykazać równoważność tylko z tymi wybranymi przez zamawiającego kryteriami".

Pliki zawierające "Oznakowania ekologiczne" oraz "Oznakowania o charakterze społecznym" dostępne są pod adresem: www.uzp.gov.pl/aktualnosci/opracowania-w-zakresie-oznakowan-ekologicznych-i-spolecznych.

Udzielenie zaległego urlopu po obniżeniu wymiaru czasu pracy 
Źródło: Gazeta Podatkowa nr 57 (2245) z dnia 17.07.2025
Urlop przysługujący pracownikowi o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności 
Źródło: Gazeta Podatkowa nr 57 (2245) z dnia 17.07.2025
Zatrzymanie i zwrot wadium 
Źródło: Gazeta Podatkowa nr 55 (2243) z dnia 10.07.2025
Okoliczności uprawniające do otwarcia nowego okresu zasiłkowego 
Źródło: Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 14 (632) z dnia 10.07.2025
Zaświadczenie lekarskie wystawione za granicą jako dokument uprawniający do wypłaty zasiłku chorobowego 
Źródło: Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 14 (632) z dnia 10.07.2025
Rozliczenie przejazdów w podróży służbowej 
Źródło: Gazeta Podatkowa nr 54 (2242) z dnia 07.07.2025
Rodzaj świadczenia chorobowego dla pracownika 
Źródło: Gazeta Podatkowa nr 53 (2241) z dnia 03.07.2025
Wysokość świadczenia rehabilitacyjnego w razie wypadku w drodze z pracy do domu 
Źródło: Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 13 (631) z dnia 01.07.2025
Informacje dla pracodawcy w celu opłacania za pracownika składek ZUS 
Źródło: Gazeta Podatkowa nr 52 (2240) z dnia 30.06.2025
Orzeczenie o niepełnosprawności dostarczone po 3 latach od wydania 
Źródło: Gazeta Podatkowa nr 52 (2240) z dnia 30.06.2025
Zaniżona zaliczka na pdof u płatnika 
Źródło: Gazeta Podatkowa nr 51 (2239) z dnia 26.06.2025
Koszty naprawy dachu uszkodzonego wskutek ulewy 
Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 25.06.2025 r.
Udzielenie zwolnienia od pracy pracownikowi - członkowi komisji wyborczej 
Źródło: Gazeta Podatkowa nr 50 (2238) z dnia 23.06.2025
Koszty uzyskania przychodów z umowy o dzieło 
Źródło: Przegląd Podatku Dochodowego nr 12 (636) z dnia 20.06.2025
Ponowne zatrudnienie a dokumentacja pracownicza 
Źródło: Gazeta Podatkowa nr 49 (2237) z dnia 18.06.2025
Rozliczenie wynagrodzenia z umowy o dzieło zawartej w okresie urlopu wychowawczego 
Źródło: Gazeta Podatkowa nr 47 (2235) z dnia 12.06.2025
Korekta dokumentów rozliczeniowych po uznaniu zdarzenia za wypadek przy pracy 
Źródło: Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 12 (630) z dnia 10.06.2025
Odpisanie w koszty zużycia materiałów niskocennego składnika majątku trwałego 
Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 06.06.2025 r.
Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika 
Źródło: Gazeta Podatkowa nr 45 (2233) z dnia 05.06.2025
Rozliczenie w księgach instytucji kultury zakupu karnetów sportowych finansowanych w całości przez pracowników 
Źródło: Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 11 (635) z dnia 01.06.2025
Dofinansowanie do wypoczynku pracowników ze środków ZFŚS 
Źródło: Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 16 (1239) z dnia 01.06.2025
Dwa zwolnienia lekarskie z tytułu opieki a wnioski o zasiłek 
Źródło: Gazeta Podatkowa nr 43 (2231) z dnia 29.05.2025
Zatrudnienie obywatela Ukrainy w oparciu o umowę zlecenia 
Źródło: Gazeta Podatkowa nr 42 (2230) z dnia 26.05.2025
Stosowanie zasady proporcjonalności do urlopu dodatkowego 
Źródło: Gazeta Podatkowa nr 42 (2230) z dnia 26.05.2025
Usługi świadczone przez samorządowe instytucje kultury 
Źródło: Redakcja Serwisu Budżetowego | 23.05.2025 r.
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.