Facebook
Wesołych Świąt !
zegar Ostatnia aktualizacja: 10.04.2025 r.
X

Serwis TARCZA ANTYKRYZYSOWA zawiera opracowania dotyczące regulacji prawnych mających na celu ochronę przedsiębiorców przed skutkami epidemii COVID-19. Omawiane są w nim zagadnienia z zakresu m.in. podatku dochodowego, podatku VAT, prawa pracy, składek ZUS, zasiłków, wsparcia finansowego dla firm. Poszczególne informacje są prezentowane w działach tematycznych. Wszelkie nowości ujęte też są w Aktualnościach i Wyjaśnieniach resortowych. Niezwykle użyteczna jest wyszukiwarka.

UWAGA: Dostęp do artykułów zawartych w Serwisie przysługuje Prenumeratorom Czasopism i Gazety Podatkowej oraz Abonentom Serwisów internetowych w zakresie posiadanej prenumeraty/abonamentu. Prenumeratorom kompletu nr 1 (wszystkie Czasopisma + Gazeta Podatkowa) przysługuje PEŁNY dostęp do Serwisu.

Aktualności
PFR o wsparciu finansowym 
Gazeta Podatkowa nr 39 (1705) z dnia 14.05.2020, strona 2
Polski Fundusz Rozwoju (PFR) na stronie internetowej www.pfrsa.pl zamieścił odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w odniesieniu do programu dotyczącego wsparcia finansowego dla mikro-, małych i (...)  »
Wnioski na PUE ZUS w związku z rozwiązaniami przewidzianymi tarczą 2.0 
Gazeta Podatkowa nr 39 (1705) z dnia 14.05.2020, strona 2
Nowelizacja specustawy w sprawie COVID-19 (tzw. tarcza 2.0) wprowadziła nowe rozwiązania w zakresie możliwości skorzystania przez płatników składek ze wsparcia ZUS w związku z epidemią (...)  »
Sprawozdanie finansowe i księgi w czasie COVID-19 
Gazeta Podatkowa nr 39 (1705) z dnia 14.05.2020, strona 3
Ministerstwo Finansów na stronie internetowej www.gov.pl zamieściło informacje dla jednostek prowadzących księgi rachunkowe i sporządzających sprawozdanie finansowe w czasie COVID-19. Dotyczą one przede wszystkim oceny (...)  »
Zawieszenie na 3 miesiące realizacji umowy ratalnej lub odraczającej termin płatności składek 
Gazeta Podatkowa nr 39 (1705) z dnia 14.05.2020, strona 3
Jeśli przedsiębiorca miał zadłużenie z tytułu składek i nie mógł go spłacić jednorazowo, miał prawo złożyć wniosek o rozłożenie spłaty tego zadłużenia w układzie ratalnym. (...)  »
Nowe oświadczenie do uzyskania dodatkowego zasiłku opiekuńczego 
Gazeta Podatkowa nr 39 (1705) z dnia 14.05.2020, strona 2
Mimo że od 6 maja 2020 r. stopniowo otwierane są żłobki, przedszkola i inne placówki, świadczące opiekę nad dziećmi, część rodziców i tak nie decyduje (...)  »
Ustalanie stanu zatrudnienia i spadku obrotów na potrzeby uzyskania subwencji z tarczy finansowej 
Gazeta Podatkowa nr 39 (1705) z dnia 14.05.2020, strona 1
Pierwszego dnia funkcjonowania programu Tarcza Finansowa PFR dla mikro, małych i średnich firm wypłacono 3,5 mln zł subwencji finansowych dla przeszło 1.000 firm. Mikrofirmy mogą (...)  »
O świadczenie postojowe można wnioskować 3-krotnie 
Gazeta Podatkowa nr 39 (1705) z dnia 14.05.2020, strona 1
Świadczenie postojowe wypłacane przez ZUS w ramach tarczy antykryzysowej jest adresowane do osób prowadzących działalność gospodarczą oraz osób wykonujących umowę cywilnoprawną, które nie podlegają ubezpieczeniom (...)  »
Mierzenie temperatury pracownikom i gościom 
Gazeta Podatkowa nr 39 (1705) z dnia 14.05.2020, strona 1
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych wypowiedział się na temat podstawy prawnej pomiaru temperatury pracownikom i gościom wchodzącym na teren zakładu pracy. Stwierdził przede wszystkim, iż (...)  »
Rozwiązania podatkowe na czas zagrożenia epidemicznego 
Pomocnik Podatnika do Przeglądu Podatku Dochodowego nr 8 (512) z dnia 20.04.2020, strona 1
W Dz. U. z 2020 r. pod poz. 568 opublikowano ustawę z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z (...)  »
Termin na podjęcie uchwały absolutoryjnej przesunięty do 29 sierpnia 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 13.05.2020 r.
Mocą § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie określenia innych terminów wypełniania obowiązków w zakresie ewidencji oraz (...)  »
Zakup maseczek ochronnych dla mieszkańców gminy 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 13.05.2020 r.
Naszym zdaniem, dokonany celem przeciwdziałania rozprzestrzeniania się epidemii koronawirusa zakup maseczek ochronnych dla mieszkańców gminy wskazane jest ująć w paragrafie 303 "Różne wydatki na rzecz (...)  »
Naliczenie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 13.05.2020 r.
Czy w związku z wprowadzonymi ograniczeniami związanymi z sytuacją epidemiologiczną możliwe jest naliczenie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla mieszkańców gminy na podstawie danych, które (...)  »
Dotacja celowa na zakup sprzętu medycznego do badania próbek na obecność COVID-19 - wyjaśnienie RIO 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 13.05.2020 r.
Czy istnieje możliwość udzielenia dotacji celowej dla szpitala przez powiat i gminy na zakup sprzętu medycznego z uruchomieniem linii diagnostycznej do przeprowadzania badań próbek na (...)  »
Odpowiedź MF dotycząca sporządzania sprawozdania finansowego w czasie trwania epidemii COVID-19 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 13.05.2020 r.
Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów www.gov.pl/web/finanse w zakładce Co robimy/Rachunkowość/Sprawozdania finansowe w czasie COVID-19/Jednostki Sfery Budżetowej - pytania i odpowiedzi zamieszczono odpowiedź na pytanie dotyczące (...)  »
COVID-19 a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 13.05.2020 r.
Nie popełnia czynu, o którym mowa w art. 1 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, kto w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu (...)  »
Podwyższenie wynagrodzenia wykonawcy przy zamówieniach udzielanych poniżej progu a tarcza antykryzysowa 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 13.05.2020 r.
Czy mimo stanu epidemii możemy swobodnie zmieniać warunki umów dotyczących zamówień publicznych poniżej progu, np. zwiększyć wynagrodzenie wykonawcy przy robotach związanych z drobnymi remontami pomieszczeń (...)  »
Amortyzacja środków trwałych w trakcie zawieszenia działalności w związku z epidemią 
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 10 (514) z dnia 20.05.2020, strona 35
Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą, dla której założyłam księgi rachunkowe. Ze względu na pogorszenie się mojej sytuacji finansowej w związku z epidemią COVID-19, postanowiłam zawiesić działalność. (...)  »
Bezpieczny powrót do pracy - zalecenia Państwowej Inspekcji Pracy 
Redakcja Ubezpieczeń i Prawa Pracy | 12.05.2020 r.
W dniu 6 maja 2020 r. na stronie internetowej www.pip.gov.pl opublikowano pismo Głównego Inspektora Pracy skierowane do pracodawców, przedsiębiorców i osób organizujących pracę innym osobom. (...)  »
Prawa i obowiązki pracownika podczas epidemii - informacja MRPiPS 
Redakcja Ubezpieczeń i Prawa Pracy | 12.05.2020 r.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w dniu 11 maja 2020 r. na stronie internetowej www.gov.pl/web/rodzina zamieściło informację dotyczącą praw i obowiązków pracowników w związku (...)  »
Dodatkowe 180 mln zł na zakup sprzętu dla uczniów i nauczycieli 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 12.05.2020 r.
Ministerstwo Edukacji Narodowej na stronie www.gov.pl/web/edukacja w zakładce Aktualności/Wiadomości poinformowało o uruchomieniu programu "Zdalna szkoła+", czyli kolejnych dofinansowaniach w wysokości 180 mln zł. Tym razem (...)  »
Koszty wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego wykorzystanego w okresie epidemii COVID-19 
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 10 (514) z dnia 20.05.2020, strona 59
Pracownicy firmy produkcyjnej będący w podeszłym wieku, szczególnie pracujący emeryci, w związku z COVID-19 poprosili o wykorzystanie całego urlopu wypoczynkowego. Czy koszty tego urlopu spełniają (...)  »
Konsultacje ws. terminów rekrutacji do szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2020/2021 
Redakcja Serwisu Budżetowego | 11.05.2020 r.
Ministerstwo Edukacji Narodowej na stronie www.gov.pl/web/edukacja w zakładce Aktualności/Wiadomości zachęca do udziału w konsultacjach dotyczących terminów rekrutacji do szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2020/2021. Jak (...)  »
Nowa wersja wniosku o zwolnienie z opłacania składek (RDZ) na PUE ZUS - informacja ZUS 
Redakcja Ubezpieczeń i Prawa Pracy | 11.05.2020 r.
ZUS w dniu 10 maja 2020 r. na stronie internetowej www.zus.pl poinformował o udostępnieniu na portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) nowej wersji wniosku dla osób (...)  »
Wnioskowanie o udzielenie mikropożyczki 
Dodatek do Gazety Podatkowej nr 38 (1704) z dnia 11.05.2020, strona 4
Prowadzę działalność gospodarczą. W związku z trudną sytuacją spowodowaną epidemią zmalały moje obroty. Chciałbym wystąpić o pożyczkę udzielaną przez urząd pracy. 1) Czy każdy przedsiębiorca (...)  »
Obniżenie wymiaru czasu pracy i wystąpienie o dofinansowanie na pracowników korzystających z zasiłków 
Dodatek do Gazety Podatkowej nr 38 (1704) z dnia 11.05.2020, strona 4
Kilkunastu naszych pracowników jest nieobecnych z powodu zwolnienia chorobowego lub korzystania z urlopu rodzicielskiego. Z tego tytułu mają prawo do wynagrodzenia lub zasiłku chorobowego, a (...)  »
Gwarancja płacy minimalnej w czasie przestoju lub obniżenia wymiaru czasu pracy 
Dodatek do Gazety Podatkowej nr 38 (1704) z dnia 11.05.2020, strona 4
Niektórzy z naszych pracowników są wynagradzani stawką minimalną. Planujemy w czerwcu br. dla jednej grupy pracowników wprowadzić przestój, a dla drugiej obniżenie wymiaru czasu pracy. (...)  »
Obniżenie wynagrodzenia w związku z przestojem a ochrona zatrudnienia 
Dodatek do Gazety Podatkowej nr 38 (1704) z dnia 11.05.2020, strona 4
Podpisaliśmy porozumienie z przedstawicielami pracowników o wprowadzeniu przestoju ekonomicznego i obniżeniu wynagrodzenia o 50% na podstawie art. 15g specustawy w sprawie COVID-19. Dopiero później zorientowaliśmy (...)  »
Pracownicy i zleceniobiorcy a status przedsiębiorcy 
Dodatek do Gazety Podatkowej nr 38 (1704) z dnia 11.05.2020, strona 3
Firma zatrudnia 10 pracowników, co w ujęciu średniorocznych etatów za 2019 r. daje 9,5 etatu. Dodatkowo zatrudnia 2 osoby na umowy cywilnoprawne (umowy zlecenia) w (...)  »
Limit pomocy publicznej w związku z COVID-19 
Dodatek do Gazety Podatkowej nr 38 (1704) z dnia 11.05.2020, strona 3
Zakład złożył wniosek do PUP o dofinansowanie wynagrodzeń pracowników w związku z pandemią koronawirusa. Jaką maksymalną pomoc z tym związaną może otrzymać przedsiębiorstwo? Dofinansowanie wynagrodzeń (...)  »
Kolejny wniosek o dofinansowanie przy zmianie spadku obrotów 
Dodatek do Gazety Podatkowej nr 38 (1704) z dnia 11.05.2020, strona 3
Z wyliczeń pracodawcy wynika, że spadek obrotów do analogicznego okresu w 2019 r. wynosi 30%, co uprawnia go do złożenia wniosku o dofinansowane wynagrodzeń do (...)  »
Przyznanie dofinansowania wynagrodzeń i utrzymanie etatów 
Dodatek do Gazety Podatkowej nr 38 (1704) z dnia 11.05.2020, strona 3
Przedsiębiorca chce złożyć wniosek o dofinansowanie wynagrodzeń i składek ZUS w związku ze spadkiem obrotów gospodarczych w następstwie COVID-19 do powiatowego urzędu pracy. Czy dofinansowanie (...)  »
Spadek obrotów gospodarczych 
Dodatek do Gazety Podatkowej nr 38 (1704) z dnia 11.05.2020, strona 3
Rozważamy możliwość skorzystania z dofinansowania wynagrodzeń pracowników z powiatowego urzędu pracy. Na przychody firmy z tytułu sprzedaży składa się w 90% sprzedaż wyrobu X, a (...)  »
Odroczenie terminu płatności składek ZUS przedsiębiorcy 
Dodatek do Gazety Podatkowej nr 38 (1704) z dnia 11.05.2020, strona 2
Prowadzę działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG. W związku z COVID-19 nie jestem w stanie opłacić należności z tytułu składek ZUS za kwiecień i (...)  »
Brak odsetek za zwłokę od składek opłaconych po terminie 
Dodatek do Gazety Podatkowej nr 38 (1704) z dnia 11.05.2020, strona 2
W swojej firmie zatrudniam kilkanaście osób. Do tej pory składki ZUS opłacałem w terminie i należnej wysokości. Z powodu ograniczeń w związku z epidemią koronawirusa (...)  »
Składki opłacone za marzec 2020 r. także mogą zostać objęte ulgą 
Dodatek do Gazety Podatkowej nr 38 (1704) z dnia 11.05.2020, strona 2
Mam firmę, którą prowadzę na podstawie wpisu do CEIDG. Zatrudniam w niej 19 pracowników. Z powodu epidemii koronawirusa spadły moje przychody z działalności i przez (...)  »
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.